Print Mail

Hør beboerformand Torben Jensen fortælle om tilblivelsen af teaterforestillingen samt højhusets betydning og det særlige fællesskab som findes beboerne imellem i en lille film her.


[label was not found]

Teaterforestillingen 'En landsby på højkant'

Virkelighed bliver til drama, når fællesskaberne i en boligblok undersøges. Ensomme Gamles Værn har givet 40.000 kr. til teaterstykket, som undersøger og formidler beboernes liv i Peder Lykke Centret.

Hvordan teater?
Stykket foregår i Peder Lykke Centret (herefter PLC), som beboerne selv kalder en landsby på højkant - heraf titlen på stykket.
To skuespillerinder kommer publikum i møde udenfor PLC. De fortæller, hvordan de blev så fascinerede af fællesskabet her, at de flyttede ind i husets gæstelejligheder. Det unikke ved fællesskabet er diversiteten. PLC er noget særligt, fordi ældre, unge under uddannelse, mennesker med lange kroniske sygdomsforløb, andre med tidligere misbrugsproblemer, forhenværende hjemløse og socialt udsatte finder sammen. De har et inkluderende fællesskab på trods af hårde skæbner og sparsom økonomi.

Publikum bliver bedt om at se op og iagttage højhuset nøje. Herefter sender skuespillerinderne dem på en interaktiv rejse ind i kernen og hjertet af højhuset, hvor publikum i små grupper føres rundt i alle højhusets krinkelkroge. De ser sociale samlingspunkter, de ofte benyttede fællesfaciliteter, de mørke kældergange, den gamle og rystende elevator, den smukke udsigt ud over de oplyste hustage og de lange beboergange med de mange døre.

Stykket udfolder nogle af beboernes livshistorier, for publikum skal opleve, inspireres af og interagere med beboerne i PLC. En grundtone i stykkets melodi er også, at PLC skal rives ned til fordel for bl.a. et nyt moderne boligkompleks. Der er ingen planer om at genhuse beboernes fællesskab.

EN LANDSBY PÅ HØJKANT skabes over to omgange. Første del blev afprøvet og gennemført i marts 2016. Herefter bliver arbejdet analyseret og evalueret med beboerne. Den efterfølgende bearbejdning præsenteres i september 2016, hvor både Teatergraf og Golden Days-festivalen synliggør forestillingen. Forestillingen står skuldrene af en nærmest antropologisk nysgerrighed. Alle handlinger, historier, rekvisitter og al scenografi stammer fra beboerne.

Læs mere om forestillingen og køb billetter her. 

 

Kunstkollektivet FAMILIEN står bag projektet.

Familien

Foto: Per Morten Abrahamsen